pixel

Grønt lys til Enghave Brygge Syd

Der måtte rykkes lidt rundt på karréerne for at skabe areal til en kommende metroforplads. Men nu kan udviklingen af Sydhavns 'missing link' komme i gang.

Godkendt lokalplan for Enghave Brygge Syd

Enghave Brygge er godt på vej mod at blive til den 11 øer store kanalby, den skal ende med at være.

I den nordlige del er Engholmene skudt op ikke langt fra Dybbølsbro og Fisketorvet, og nu er turen kommet til den sydlige bid af bryggen, hvor udviklingen har været sat lidt tilbage af metroplaner.

Når den kommende udvidelse af metrolinje M4 åbner i området i 2024, bliver Enghave Brygge nemlig et af de fem nye stop. Og for at give luft til en forplads til den kommende station, måtte planerne for Enghave Brygge Syd justeres:

To kommende boligkarréer er rykket tættere på nabobygningen The Residence CPH mod vest, og planerne for en tredje karré er også justeret, så der bliver taget en lidt mindre bid af det planlagte grønne område, Kraftværksparken.

Den ændrede plan er nu nået gennem Københavns Kommunes Borgerrepræsentation med et ja fra politikerne. Derfor kan den nu gå ind i projekteringsfasen, og man vil snart se Sydhavns 'missing link' blive fyldt ud.  

Metroplads som samlingspunkt

Det blev Juul Frost Arkitekter og ingeniørvirksomheden MOE, der i begyndelsen af 2020 løb med sejren i udbuddet af den nye metroplads, som forventes at være færdig i 2023.

Til den tid vil pladsen løbe fra Alfred Nobels Bro og langs Enghave Kanal i to karréers længde. Cirka på midten bliver pladsen skåret over på tværs af en vej: Bertha von Suttners Vej, opkaldt efter den østrigske modtager af Nobels Fredspris. 

Pladsen skal udover at huse nedgangen til metroen også spille rollen som bydelens samlingspunkt.

Og bortset fra de klassiske metrotræk som trappenedgange, cykelparkering og elevatortårne, kommer her også grønne bede og muligheder for ophold og udeservering.

Naboer til Ørstedværket

På vandsiden af metropladsen vil nye broer lede over til de fire øer, der går ud i havneløbet. Hver af dem vil bære en boligkarré med vand til alle sider og en åbning ud mod havnen.

Karréstilen fortsætter mod vest med to åbne boligkarréer, hvis længer trapper nedad mod det kommende grønne areal ved H.C. Ørstedværket.

Det gamle kraftvarmeværk er udpeget som et nationalt industriminde af Kulturarvsstyrelsen, og igen og igen har der været tale om at bruge det ikoniske værk til andet end produktion af fjernvarme og el.

Da politikerne i Teknik- og Miljøudvalget skulle tage stilling til den opdaterede lokalplan for området, så Jakob Næsager (K) sit snit til at spørge om, hvornår værket forventes udfaset.

Svaret fra Ørsted var, at der slet ikke er planer om en udfasning. Så de nye beboere ser altså ud til at skulle have et kraftvarmeværk i baghaven i mange år.

Derfor bliver det også erhvervsbebyggelse, der skal tage pladsen i den nordligste del af området tættest på værket.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling