pixel

Metroen vil have din opmærksomhed

Lysende røde måger ved udvalgte metrostationer skal lede passagererne bedre på vej.

kbh magasin

Fakta

Nye metro-gadeskilte

For at gøre Metroen mere synlig, har udvalgte metrostationer fået nye skilte på gadeplan.

Pilotprojektet omfatter seks skilte ved stationerne Islands Brygge, Kongens Nytorv, Amagerbro, Fasanvej, Frederiksberg og Nørreport.

I tåge, i regn eller i nattens mulm og mørke – nu er der mindre risiko for at fare vild på vej til stationen for både faste metropendlere og desorienterede turister. Røde, lysende M’er svæver nemlig ved udvalgte metroindgange som røde måger, der spiller op til de mange gule i gadebilledet.

”Det har været et klart ønske fra mange af vores passager og også fra kommunerne, at vores stationer er lidt mere synlige i gadebilledet,” forklarer chefarkitekt i Metroselskabet Lise Lind om baggrunden for det nye faste byinventar.

Som et pilotprojekt har Metroselskabet i samarbejde med Københavns og Frederiksbergs Kommune udvalgt seks stationer, der særligt trængte til den ekstra opmærksomhed enten på grund af byggerod eller på grund af en lidt skjult placering inde bag en hovedvej.

Foreløbig er fire skilte oppe på henholdsvis Islands Brygge, Kongens Nytorv, Amagerbro og Fasanvej Station. To mere bliver sat op ved Frederiksberg og Nørreport Station inden for den nærmeste fremtid.

metroskilt_magkbh_bentl_02_.jpg

Ikonisk gadeinventar?

”De nye standere har den funktion i gadebilledet, at man på lang afstand kan se, hvor der ligger en metrostation. Det fungerer på samme måde som man kender det fra Paris og London og andre storbyer,” siger Lise Lind.

I netop Paris og London er metrogadeskiltene, som efterhånden har et århundredes tid på bagen, blevet ikoniske vartegn for byerne. I Paris har man de kunstfærdige støbejernsskilte i art nouveau-stil, og i London er det den mere enkle røde ring med en blå streg igennem, som mange turister vil huske. Mon skiltet med det røde M kan få samme status i København? Lise Lind fortæller om overvejelserne bag designet:

”Vi har jo et meget klart formsprog i metroen, og det har vi fulgt nu med en meget enkel stander, der diskret holder det store røde logo, som folk kender i forvejen. Sådan at det er logoet, der er hovedfortællingen. Og når der så er lys i, kan man se det på lang afstand.”

metroskilt_magkbh_bentl_01_.jpg

Mågeevaluering om et par år

Selve logoet blev designet til metroen, da den først åbnede i 2002, af Mollerup Designlab, som også har stået for resten af metroens grafiske profil. M’et er en enkel sans serif-typografi, og den røde farve hedder Pantone 188, hvis der skulle være nogen farveentusiaster blandt læserne.

Selve placeringen i gadebilledet blev afgjort af vejmyndighederne, der beslutter, hvor man må sætte ting på offentlig vej. Skiltene indgår som en del af den type gadeinventar, man i forvejen har med lysmaster og signalmaster, så der forelå allerede faste regler om, hvor den slags kan placeres for ikke at forstyrre trafikken.

Pilotprojektet skal om et par år evalueres, for at vurdere, om der skal flere skilte op. Passagernes reaktioner har ifølge Lise Lind allerede været rigtigt gode, så det kunne meget vel tænkes, at der snart kommer en rød måge til en station nær dig.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling