pixel

Paris vil have meget mere plads til fodgængere

Området omkring Notre Dame transformeres til bilfrit areal — endnu et parisisk skridt mod færre biler i den franske hovedstad, og måske til københavnsk inspiration?

Notre Dame square plads

Bilerne helt væk fra overfladen, et museum ind i parkeringskælderen og granitfliser og træer i stedet for asfalt.

Pariserne vil tage godt fat, når de begynder at transformere pladsen omkring vartegnet Notre Dame, der er i fuld færd med at blive restaureret efter branden i 2019.

På trods af kirkens status som en af verdens mest berømte — og et af Paris' mest populære turistmål — har tusinder af biler i årtier både kørt klods op ad den og parkeret under pladsen lige foran den.

Men branden i 2019, der nærmest udløste fransk landesorg, ender med at have en happy end for det tiltagende antal parisere, som kæmper for færre biler i den franske hovedstad til fordel for mere plads til gående og cykler.

Allersidst i juni udvalgte en jury nemlig et vinderprojekt for omdannelsen af hele området omkring kirken, når selve restaureringsarbejdet står færdigt — efter planen i 2024. Og hovedgrebet i dét projekt er at tage et større opgør med bilens rolle omkring den 677 år gamle katedral, der i alt tog 182 år at bygge — lidt mere end et typisk, københavnsk boligbyggeri i beton med skalmur anno 2022.

Inde og ude er det samme

Bilerne er allerede blevet sendt ud af parkeringskælderen, som fremover i stedet skal huse velkomstcenter, arkæologisk museum og en "indre promenade". Og når projektet er gennemført, vil gaderne nord og øst for kirken også være blevet stort set bilfri — med en ny belægning der har et ganske særligt formål.

Den belgiske vinder af konkurrencen — landskabsarkitekten Bas Smets — vil nemlig anvende granitsten fra franske stenbrud, der er skåret i præcis samme størrelse som dem inde i Notre Dame. På den måde trækkes kirkens gulv så at sige ud i byen — eller hele området omkring kirken bliver visuelt en slags foyer til kirkens indre rum, om man vil.

Dét princip kan måske også inspirere i København. Uden sammenligning i øvrigt er det en del af planen for nye byrum i Middelalderbyen, at området omkring Domkirken får lagt en ensartet granitbelægning på alle sider af kirken — netop med det formål at binde området sammen til en helhed. Ingen detaljer er udarbejdet for det københavnske projekt endnu, men i Paris går man altså skridtet fuldt ud og lader visuelt både det indre og ydre rum være en del af samme helhed.

Knap 400 mio. kr.

Budgetterne til de to projekter er dog ikke helt så tæt på hinanden, som principperne bag. Københavns Kommune regner med at skulle bruge 49-69 mio. kr. til omdannelse af både Nørregade og området omkring Domkriken. I Paris har man afsat næsten 400 mio. af slagsen til sit projekt. Til sammenligning kostede det 90 mio. kr. at bygge Lille Langebro.

Når det nye område omkring Notre Dame efter planen er færdigt i 2028, vil bilerne altså have fået et par gader mindre at køre på og en kælder mindre at parkere i. Til gengæld vil der være blevet plads til nye gågader, parker, vandskulptur og i alt 131 nye træer.

Paris fortsætter med projektet sin længevarende kamp for at omdanne den traditionelt bilvenlige by til en by med mere plads til cykler, gående og ophold.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling