pixel

Mastodont-byggeri på Østerbro skal udskiftes

Et trist industribyggeri i Københavns feterede klimakvarter skal — formentlig — erstattes af et nyt karrébyggeri.

bryggervangen

Engang et anonymt og uforløst boligkvarter på Ydre Østerbro — i dag lidt af et lokalt tilløbsstykke, der også tiltrækker nysgerrige fagfolk fra hele verden.

Sankt Kjelds Kvarter, der ligger i ly bag Lyngbyvejen, blev for knap fem år siden indviet som Københavns første og ret banebrydende 'klimakvarter'. Her blev en god del af områdets omfangsrige asfaltflader udskiftet med blandt andet 586 træer, der udgør den mest synlige del af den skybrudsikring, der skal holde områdets kældre tørre.

Nu tyder noget på, at både de lokale og de internationale gæster også får noget ny arkitektur at se på, når de lægger vejen forbi Sankt Kjelds Plads i fremtiden. For én af grundejerne i området har nye planer.

Tæt og højt boligbyggeri

I dag er det fem ganske forskelligartede byggerier, der grænser op til Københavns vel nok grønneste rundkørsel ved Sankt Kjelds Plads. Og står det til en af grundejerne skal det temmelig triste, grå og meget store industribyggeri, der ligger mellem Sejerøgade og Bryggervangen, lade livet til fordel for et nyt boligbyggeri. 

Det er ejendomsudvikleren NREP sammen med Akademiker Pension, der barsler med nye planer for området, som i dag rummer blandt andet en Meny, en daginstitution, fritidsaktiviteter og parkeringsplads.

Udviklingen er i sin spæde begyndelse og vil kræve lidt medvind fra politikerne i Københavns Kommune.

Ifølge byens store masterplan, Kommuneplanen, skal grunden nemlig bruges til boliger og til erviceerhverv som eksempelvis butikker — og altså ikke primært boliger, som grundejeren nu drømmer om at opføre.

På den ene side vil der nok være flere naboer, der vil være ærgerlige over at miste de faciliteter, som gemmer sig i de eksisterende bygninger. På den anden side er der næppe mange, der vil begræde, at det nuværende byggeri må lade livet for en ny og potentielt mere spændende bygning, der forhåbentligt kan give lidt mere tilbage til det spirende klimakvarter.

Forvaltningen lægger i den indledende orientering op til, at grundejeren må bygge op til 24 meter i højden — præcis som det er tilladt i dag — men de lægger samtidig op til at øge bebyggelsesprocenten, så der kan udvikles et byggeri, der matcher den dominerende karréstruktur i området.

Skal kittes ind i klimakvarter

Planarbejdet befinder sig som nævnt på de indledende stadier, og i løbet af november vil københavnerne få mulighed for at bidrage med deres tanker om sagen, som vil blive taget med i den videre udvikling.

Forvaltningen lover på forhånd at sikre, at det nye byggeri viderefører arven fra det nye klimakvarter — og dermed understøtter områdets udvikling mod et attraktivt og grønt kvarter.

Desuden vil der være fokus på at sikre en grøn struktur i området, der giver nye offentlige mødesteder, og endelig vil de kommunale planlæggere holde et skarpt øje med, at det kommende projekt kommer til at matche nabobygningernes karréstruktur og områdets historiske karakter.

NREP, der er en af de drivende kræfter bag det nye projekt, er langt fra en ukendt spiller i den københavnske byggebranche.

Det er blandt andet NREP, der sammen med By & Havn, har drevet og udviklet Århusgade-kvarteret i Nordhavn, og virksomhedens byudviklingsdirektør er også en velkendt herre, nemlig Københavns tidligere overborgmester, Jens Kramer Mikkelsen, der var en af drivkræfterne bag Ørestad — og også er tidligere direktør for selvsamme By & Havn.

Udover det kommende projekt i Københavns klimakvarter barsler NREP med et 34 meter højt boligbyggeri på kanten mellem Ørestad Nord og 'det gamle' Amager, ligesom de står foran en større ombygning af Vanløses nye, men knap så velfungerende indkøbscenter, Kronen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Mikael Thorsted
Så kan man overveje om Danmarks Statestik ikke skal buldozes ved samme lejlighed. Det må være et at byens mest charmeforladte byggerier.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling