pixel

Prominent gade får cykelvenlig overhaling

Toldbodgades kvalitet har længe halset efter sine omgivelser, men nu er der afsat en større sum penge til en renovering.

Amalienborg Toldbodgade cykler

Vejen stryger forbi Admiral Hotel, ambassader og selveste Amalienborg. 

Men alligevel ser Toldbodgade i dag lidt trist og tarvelig ud sammenlignet med sine fine omgivelser.

Her er ingen cykelsti, så de bløde trafikanter skal med livet som indsats snige sig uden om ambassadebiler og parkerede turistbusser på den slidte asfalt.

Nu er der dog en markant ændring på vej. 

I den nyligt indgåede aftale om Københavns Kommunes budget for næste år er der afsat næsten 25 millioner kroner til en gennemgribende renovering af Toldbodgade, som særligt vil komme cyklisterne til gavn. 

Markant ændring 

Først og fremmest skal biler vænne sig til, at gaden bliver ensrettet, hvilket i stedet vil give plads til cykelstier i begge retninger. 

Vejen bliver indskrænket i en sådan grad, at det ikke længere bliver muligt at parkere — heller ikke for folk med blå nummerplader.

I alt bliver knap 100 parkeringspladser nedlagt, men handicap- og ambassadepladser vil blive reetableret i de nærliggende sidegader.

I den meget smallere version vil det heller ikke længere være muligt for én bil at køre uden om en anden der holder stille. Så man kan formentlig forvente en betydelig reduktion af den gennemkørende biltrafik på Toldbodgade.   

Ændringerne i vejforløbet betyder også, at de mange busser, som fragter horder af turister til indtagelse af Amalienborg Slotplads, skal tilegne sig nye vaner. 

Farvel til busser

Turistbusserne skal ikke længere holde ulovligt parkeret ved Amalienborg og skabe trafikpropper, som lokale har beklaget sig over i mange år efterhånden.

I stedet vil busserne blive henvist til Esplanaden og Grønningen ved Kastellet, hvor der vil blive etableret tidsbegrænset busparkering i sommerperioden.

Der har også tidligere været sæsonparkering ved Grønningen — uden den helt store succes.

Københavns Kommune håber denne gang, at de nye cykelstier, den smallere vejbane og generelt meget begrænsede muligheder for parkering vil øge incitamentet for at benytte de lovlige busparkeringspladser nogle få hundrede meter væk.

Toldbodgades omdannelse har længe været en prioritet for Københavns Kommune i arbejdet med at skabe bedre cykelforhold i byen.

Dens kommende cykelvenlighed kan meget vel komme til at spille sammen med den planlagte 'Toldbodbro', der fra meget tæt ved Toldbodgades nordlige ende skal føre gående og cyklister over vandet til Refshaleøen. 

Der kan også være godt nyt til ejere af en elbil, da Københavns Kommune vil i dialog med Slots- og Kulturstyrelsen om at omdanne turistbusholdepladsen for enden af Amaliehaven til P-pladser med ladestandere.  

Københavns Kommune ønsker med renoveringen, at Toldbodgade fremover vil blive oplevet som en roligere, central strækning i Indre By med højere trafiksikkerhed. 

Cyklister på Toldbodgade skal dog holde øjne og ører åbne et par år endnu. Projektet forventes anlagt fra oktober 2024 — med ibrugtagelse i sommeren 2025.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling