pixel

Sæder langs væggene skal give mindre trængsel i metroen

Tre togsæt på metroens linje M1 og M2 får en ny sædeopstilling, der skal give mere albuerum til passagererne.

metro nye sæder

Hvad er den mest optimale placering af sæderne i et metrotog? Svaret på det spørgsmål er nærmest en hel videnskab i sig selv. Man behøver dog ikke have en lang videregående uddannelse for at kunne se, at det nuværende sædelayout i den københavnske metro ikke rigtigt fungerer.

Lige nu er der på grund af coronaepidemien rigeligt plads i metrotogene. Men under normale forhold vil man i myldretiden kunne observere, hvordan passagererne står så tæt, som var de forelskede, i de åbne områder omkring dørene, mens der typisk er noget mere albuerum omkring sædebåsene. 

Hos Metroselskabet har man gjort den samme observation, og nu får tre vognsæt på linjerne M1 og M2 en helt ny indretning med sæder, der primært er placeret langs ydervæggene, ligesom de mere kosmopolitiske læsere vil kende det fra undergrundsbanerne i blandt andet New York og London.

Den nye placering af sæderne skal gøre det nemmere for passagererne at fordele sig i hele toget, og dermed skulle der gerne blive mindre trængsel ved dørene.

Hvis det viser sig at have den ønskede virkning, vil Metroselskabet beslutte, hvor mange af de øvrige togsæt der også skal have nye sæder. 

Voksende trængsel i M1 og M2

Den beslutning ligger af gode grunde et godt stykke ude i fremtiden. På grund af coronaepidemien er metroens passagertal faldet med hele 85 procent, og Metroselskabet opfordrer direkte til, at man bruger metroen så lidt som muligt for at undgå smittefare.

Målt efter forholdene før epidemien er der dog hårdt brug for tiltag for at mindske trængslen i metroen. Fra den beskedne start med 3,2 millioner rejser i 2002, er antallet af årlige rejser med M1 og M2 støt vokset til 66,6 millioner i 2019, og det forventes at stige yderligere til 89 millioner i 2035.

Forsøget med en ny opstilling af sæderne er blot et af flere længe planlagte initiativer, der skal mindske trængslen i den københavnske metro. Også indsættelse af nye togsæt og endnu flere daglige afgange er på tegnebrættet.

Metroens tredje linje, M3 — bedre kendt som Cityringen — åbnede 29. september til stor fanfare og nåede inden årets slutning op på et rejsetal på 12,2 millioner. Første halvdel af M4 fra Indre By til Nordhavn åbnede i al stilhed 28. marts i år. Anden halvdel af M4 til Sydhavnen forventes at åbne i 2024. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling