pixel

Politisk støtte til overdækning af motorveje

Ambitiøse planer om at overdække Øresunds- og Helsingørmotorvejen tager et skridt tættere på virkeligheden i Københavns budget.

helsingørmotorvejen, kort, ryparken

Tanken om at overdække dele af Helsingør- og Øresundsmotorvejen i København var indtil for få år siden en urealistisk lokal drøm, der pludselig fik politisk interesse og nærmest blev til at tage og føle på.

Og planerne mere end lever.

I en hensigtserklæring i Københavns Kommunes budget for 2026 — som blev vedtaget tidligere på måneden — er der nemlig lagt op til at undersøge og potentielt realisere begge overdækninger.

Der er godt nok ikke afsat penge her og nu. Men en politisk aftale lyder, at finansieringen — i hvert fald til det næste skridt — skal findes ved den såkaldte 'Overførselssag' til foråret, hvor politikerne omfordeler de midler, der ikke blev brugt i det indeværende år.

Og samtidig blev man enige om, at man nu vil samle et konsortium med alle interesserede parter, så man kan få sat mere skub i planerne.

Dyre parker eller billige støjskærme?

Sidste år konkluderede Cowi, der stod bag en indledende screening af Helsingørmotorvejen, at det godt kunne lade sig gøre at tildække den inderste del af motorvejen mellem Ryparken og Emdrup sø.

Her finder man grønne områder, kolonihaver, lejligheder og villaer — alt sammen skåret igennem af tung trafik.

Muligheden for at binde de to sider af trafikåren bedre sammen er oplagt, men det endelige resultat afhænger i høj grad af hvor mange penge, man vælger at bruge.

Undersøgelsen tog udgangspunkt i tre forskellige måder at overdække vejen på for at reducere støj og skabe nye muligheder.

De såkaldte 'Hamborgskærme' — lodrette støjskærme med et udhæng over vejen — er den billigste løsning, men rager godt op i vejret og giver ingen mulighed for overgang.

Den lidt dyrere 'lette overdækning' dækker vejen helt og reducerer støjen mere. Og denne løsning kan også udstyres med solceller og lette plantebede.

Men den 'tunge overdækning' kan dække vejen helt og give plads til parker og nye byrum med træer, hvor beboerne før så en motorvej.

Den er til gengæld dyr.

Sidste år blev projektet altså vurderet realiserbart, men det blev også understreget, at det er en meget kompliceret og krævende øvelse, der kræver yderligere undersøgelser.

Og det er dét, der nu har fået vind i sejlene med håndslaget i årets budgetaftale.

Overdækning med forbehold i Ørestad

Længere mod syd lider beboere i Ørestad og Tårnby også under den trafik, der gennemskærer deres bydel.

Her har Cowi ligeledes undersøgt forskellige løsninger. Én af dem pegede på et ambitiøst projekt til 3,7 milliarder kroner, som ville overdække hele strækningen mellem Kalvebod Fælled og Tårnby Kommune med parker, sportsbaner og mulige byggerier.

Politikerne har dog foreløbig valgt at gå videre med en billigere model til 1,3 milliarder kroner.

For de penge kan Ørestads centrale område mellem Field's og Plaza Hotel blive overdækket — og eventuelt senere belagt med pladser, bynatur og let byggeri. Øst og vest herfra vil "Hamborgskærme" give beboerne i nærheden lidt af den eftertragtede ro.

Det er altså blot den centrale del af Ørestad, der måske kan se frem til en egentlig overdækning af den buldrende motorvej — mens resten af den halvanden kilometer lange strækning, må tage til takke med støjskærme.

Selvom den billigere løsning p.t. er den foretrukne, kan de videre undersøgelser dog føre til, at en mere omfattende overdækning alligevel bliver valgt. Men i så fald vil prisen naturligvis stige.

Hvad nu?

Næste skridt for de to projekter er, at to mere grundige foranalyser, der allerede er i gang, vil ligge klar i starten af 2026.

Og nu kan man altså forvente, at der kort efter vil blive afsat penge til det videre ingeniørarbejde, som vil være nødvendigt, når resultatet af analyserne er klar.

Derudover vil man allerede nu gå i gang med at samle blandt andre Sund & Bælt, Vejdirektoratet, BaneDanmark, By & Havn og Tårnby Kommune i det konsortium, der fra 2026 skal koordinere og samlet arbejde videre mod en — mulig — realisering.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Jakob Karlsen
Kunne man ikke sænke hastighedsbegrænsningen til 40 km/t og dermed reducere støjen markant og gratis
Dennis Heinfelt
Jeg tager som regel toget ind og ud af byen. Men de dage hvor det er nødvendigt at tage bilen, kører jeg på Holbækmotorvejen. Starten af motorvejen løber igennem tæt bebyggelse i Hvidovre, hvor hastigheden er blevet sænket til 60 km/t. Min oplevelse er at det desværre er meget få bilister der overholder dette. Jeg tror desværre ikke at en hastighedsbegrænsning er en realistisk løsning, og da slet ikke på 40 km/t. På Øresundsmotorvejen er der endda en hastighedsbegrænsning, på 90 km/t, som mange heller ikke overholder. Derfor vil det i mit hoved være utopi at tro på at bilister der kommer ræsende med 110 km/t, bare lige bremser ned og overholder en lav hastighed af hensyn til støj. Desværre…
Sigurd

Det er dejligt med en park i stedet for en motorvej, men det bliver nogle dyre græsstrå og det skal vedligeholdes til evig tid.

Kommunen/staten bør i stedet sælge retten til at bygge henover vejene. Lad private udviklere lægge låg på motorveje og togskinner og bygge ovenpå.

På den måde kan man få finansieret overdækningen og frigivet byggegrunde, i stedet for blot at dræne kommunekassen yderligere.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Vesterbro
Åben facaderne ud mod vandet og skab en indbydende promenade — og indskrænk Ring 2 for også at lave nye byrum her.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling