pixel

Beboere i Middelalder­byen ejer færrest biler — og får færre og færre

Byen som helhed får flere biler pr. indbygger, men i byens kerne går det den anden vej.

magstræde

Måske er der noget om snakken, når visse byudviklere siger, at man ikke har behov for at eje en bil, hvis man bor i den såkaldte "15-minutters by".

I hvert fald viser en ny opgørelse fra Københavns Kommune, at vi skal finde hovedstadens bydel med færrest bilejere i den tætte, gamle 'Middelalderbyen'.

15-minutters byen er oprindeligt et fransk koncept defineret ved, at alt skal kunne nås til fods eller på cykel inden for 15-minutter: Arbejde, skole, fritidsaktiviteter og alle former for almindeligt indkøb. Og netop Middelalderbyen er præget af stor af tæthed af både boliger, kontorer og indkøbsmuligheder.  

Københavns Kommunes tal viser, at der kun er registreret 1.353 biler med adresse indenfor de gamle volde — et område i dag afgrænset af Vester Voldgade, Nørre Voldgade og Gothersgade.

Det svarer til et bilejerskab på kun 15,8% — markant lavere end gennemsnittet for hele kommunen, hvor 26% ejer bil.

Og hvor København set som helhed siden 2013 har oplevet en mærkbar stigning i bilejerskabet pr. 1.000 indbyggere, går det faktisk den modsatte vej i byens hjerte.

Hvor man i kommunen som helhed er gået fra 230 til nu 260 biler pr. 1.000 mennesker, er tallet i Middelalderbyen faldet fra 169 til 158.

Formentlig på grund af Covid knækkede kurven en anelse i 2021, men ellers ser man en ret klar, faldende tendens i det inderste af byen i de seneste år.

Pisk og gulerod

Med til historien hører nok også, at der både er pisk og gulerod involveret, når det handler om beboerparkering i det inderste af byen.

Man har mange tilbud lige uden for døren, men samtidig er Middelalderbyen det eneste område i byen, hvor beboerne slet ikke må parkere ved deres bopæl med en beboerlicens.

I dagtimerne er der parkering forbudt med beboerlicens, så pladserne kan overtages af shoppere og andre med ærinder indenfor voldene — en praksis der dog ser ud til snart at blive afviklet med arbejdet frem mod at gøre Middelalderbyen næsten helt bilfri.

De fleste beboere med bil i Middelalderbyen er derfor i dag nødsaget til at forsøge at finde en ledig plads i randområdet, hvis de vil parkere i hverdagen — en opgave der langt fra er nem.

Og med de fleste af livets fornødenheder lige om hjørnet, vælger altså kun cirka 15 af 100 mennesker at have rådighed over egen bil.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

bo schmidt
de fleste, vælger en fordi, det er nødvendigt, ikke for sjov.
Lars Barfred 1

"De fleste beboere med bil i Middelalderbyen er derfor i dag nødsaget til at forsøge at finde en ledig plads i randområdet, hvis de vil parkere i hverdagen — en opgave der langt fra er nem."

De kunne jo også gøre som bilejere i resten af landet gør; købe el. leje en privat parkeringsplads. Det er de fleste af os faktisk tvunget til, uanset om vi har bil eller ej.....

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling