pixel

En færge på land gør Oslobåden selskab

DFDS får nyt hovedkontor på Marmormolen, der til gengæld er blevet droppet af et andet stort domicil-byggeri.

dfds marmormolen

Hvis man har brug for at bygge sig et større hus, kan man jo lige så godt placere det med udsigt til egen bådplads. Så DFDS flytter om et par år ind i et splinternyt domicil langs kajen på Marmormolen lige over for færgeterminalen i den gamle frihavn.

Kort
DFDS HQ

Det giver rederiets medarbejdere første parket til Oslobådens ind- og udsejling mellem Marmormolens spids og Langelinje. Fra en bygning, der med sin aflange form og vinduesdæk selv kommer til at minde en hel del om en færge.

Den maritime reference er naurligvis ikke tilfældig for Det Forenede Dampskibsselskab, der med over 150 år på bagen er et af de største rederier i Nordeuropa med 6.000 ansatte i 20 lande. Fragt- og passager-ruterne vokser, og det giver DFDS behov for at kunne samle sine danske hovedkontorsmedarbejderne på én adresse. På Marmorvej bliver det med otte-takkede FN-byen og boligbyggeriet Marmorbyen som nærmeste naboer.

"Færgen" er designet af PLH Arkitekter, der i forvejen står for flere af de nyere byggerier i området ved Frihavnen, senest boligerne omkring ØK's historiske hovedkvarter. Den får plads til 700 medarbejdere på sine 15.500 etagemeter fordelt på fem etager, kælder og parkering i konstruktionen.

Med front mod havnen bliver stueetagen transparent omkring en café med tilhørende udeområde. Kontorerne ligger på de midterste etager med arbejdsstationer langs vinduerne i det aflange hus, der gør et par mindre knæk i facaden.

Alle hovedkontorets udadvendte funktioner som møderum, auditorium og kantine er placeret på de to øverste etager, der også får terrasser i gavlen. På den måde kommer husets gæster altid direkte op, hvor de kan nyde udsigten ud over vandet – og til Oslobåden.

Naboen har fortrudt

Det er PensionDanmark, der som investor opfører "færgen" og udlejer den til DFDS, der forventer at kunne flytte ind på Marmormolen sidst i 2021.

Til gengæld har en endnu større tilflytter opgivet sine planer for den inderste del af molen, hvor Østerbro, Nordhavn og Frihavnen mødes.

Konsulenthuset PwC præsenterede sidste år et ambitiøst, trappeformet domicil til sine 1.500 medarbejdere, tegnet af Opera-arkitekterne Henning Larsen Architects – men har siden fortrudt igen og valgt at blive boende i Tuborg Havn.

Det vides endnu ikke, om Henning Larsen-projektet alligevel bygges til nogle andre beboere, eller om der skal findes på noget helt nyt til grunden ved siden af det kommende DFDS-domicil.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Valby
Et indendørs mødested for både voksne og børn — dét mangler i mange af Københavns bydele, mener SquareOne Arkitekter.
læservision
Valby
Klubber og foreninger i Valby Idrætspark har en ambitiøs vision om at lave området til en hel idrætsby.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Indre By
De 12-20 årige vil have en by med bedre luft, sikrere veje og mere plads til gode byrum. Start med at lukke for biler på Vester Voldgade, siger de.