pixel

Lommekort til den gode brandert

Københavnske kvalitetsbarer håndplukkes til (lidt hemmelighedsfuldt) turistkort over byens bedste vandhuller.

the drink copenhagen city map 2015

Fakta

The Drink Copenhagen City Map

Et københavnerkort med 143 barer, værtshuse og butikker med kvalitetsspiritus.

Koster 10,- hos blandt andet Den Sidste Dråbe (Jægersborggade), Shoppen (Ahornsgade), Juul's Vin og Spiritus (Værnedamsvej).

Er du som mange andre københavnere, har du et stamsted. Og ligeledes barer, du aldrig kunne drømme om at sætte din fod, selvom du trænger til at gå direkte ombord i en stor cocktail. Men hvordan finder du så de steder, du ikke kender, og som du burde prøve?

Jo, hvis du er klar til nye dødsruter, er Drink Copenhagen City Map den redningsplanke, du passende kan finde og klamre dig til, hvis aftenen bliver både vild og våd – og måske ender i ukendt farvand, overrislet og overrasket over nye sammensætninger, nye smage i glasset.

Hvad det er? Såmænd bare et søkort til de bedste barer i byen. 143 tørstslukkende steder, fordelt i kategorier og plottet ind på et tegnet gadekort i praktisk, foldbart papir, lige til at tage med sig. Kortet købes til en tier på udvalgte steder, der sælger kvalitetsalkohol.

Magasinet KBH overvejede at gå all-in på gonzo-journalistik og simpelthen drikke sig gennem kortets barer, men efter nøje overvejelse og revisorens venlige, men bestemte hovedrysten, må vi nøjes med at gå i dialog med de hemmelighedsfulde folk bag Drink Copenhagen. De er to gutter; en med solid erfaring indenfor spiritusbranchen og en grafisk designer. Deres rigtige navne er Magasinet KBH bekendt.

Hvem er I? »Et ikke-kommercielt alternativ til de reklamespækkede kort, der flyder rundt omkring. Fokus ligger selvsagt på de Københavnske barer. De fleste folk i branchen ved, hvem vi er. Men vi ønsker ikke at blive nævnt ved navn i din artikel, for det er meget vigtigt for os, at kortet er sig selv. Det skal ikke handle om os som personer.«

Ja, okay. Hvordan fandt I på kortet? »En kold januaraften i 2014 på en københavnsk bar. Vi syntes, der manglede et bykort over drikkespots, fordi vi virkelig ville elske et sådant kort på vores egne rejser rundt i verden. De fleste bykort søger frem for alt at sælge, ikke guide. For os kunne bykortet kun blive troværdigt, hvis ingen tjente på det. Den, som sælger dig kortet skal oprigtigt ønske at give dig en god oplevelse med København. Derfor er Drink Copenhagen et nonprofit-projekt, og en bar vil aldrig skulle betale for at være på kortet, og heller aldrig sponsering fra alkoholbranchen. Første oplag i 2014 betalte vi selv, og det oplag financierer så dette års kort. Vores løn er nul kroner, og dem som sælger kortet, tjener blot en symbolsk krone pr. kort. Det er et bykort uden økonomiske interesser med et oprigtigt ønske om at oplyse dig om de gode (og dybe) københavnske vandhuller.«

Hvor mange kort har I solgt? »Tæt på 6.000 eksemplarer til både lokale og turister. Kortet sælges på barer, i vin og spiritusbutikker, på hoteller, vandrehjem, og mange køber det til deres Airbnb-lejligheder, som en service til gæsterne.«

Hvordan udvælges stederne? »Baren skal være god! Der er ingen facitliste; man kan være god på sin helt egen måde. Det kan være stemningen, vinene, drinks, ordentlige råvarer, musik eller en af alle de andre ting, der gør det til godt sted at få et glas med procenter. Basalt set, at man ville anbefale det til en tilrejsende ven. Vi tilføjer selv nogle få barer til listen, og cirka ti folk fra barscenen udvælger deres top spots, og hvert år får et par velkvalificerede folk fra barbranchen lov at vælge barer til listen. Med en variabel jury får vi hvert år et aktuelt, superfresh og opdateret kort. I "Eat & Drink" kategorien skal det være et sted, hvor man både kan spise og blive helt og halvt beruset bagefter.«

Hvad med et kort, der er nemmere at læse under en gadelampe efter en 3-4 drinks? Man vil jo nødig ligne en, der både er fuld OG kommet ind med firetoget. »Drink Copenhagen har 143 spots på listen. Hvis det virker helt uoverskueligt, er det en god ide at starte med de uddybede anbefalinger på bagsiden, og ellers bare shoppe rundt i kategorierne og kvarterene. Hvis du er på en bar, er der næsten altid et andet godt vandhul i gåafstand.«

Hvorfor ikke en app? »Hvis vi havde en krone for hver gang vi var blevet spurgt om det, havde vi nok råd til en app nu! Det kommer måske.«

Hvad har I fået af feedback? »Super positiv. Vi har fået glade mails fra turister og fra tilflyttere, som især i den første tid har brugt kortet til at komme rundt og udforske byen. At gå op i vin, spiritus og øl er for mange en livsstil, og der er mange turister, der kommer hertil for smage, hvad København kan byde på. Barer og butikker tilbyder kortet til deres kunder, og de er taknemmelige for, at nogen gider at lave et sådant kort, som rent faktisk også sparer dem en masse tid i deres daglige arbejde med at forklare om byen.«

Hvad er det mest overraskende, der er kommet ud af det her? »At der faktisk er folk som brokker sig over at kortet er for dyrt. Og at nogen hoteller og barer, som henvender sig for sælge kortet, bliver decideret fornærmede over, at de ikke kan tjene noget på at sælge det. Men også, at der ikke er flere initiativer som det her.«

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling