pixel

Nye fartgrænser udløser skilteskov — kan det ikke gøres mere enkelt?

Københavns Kommune sænker fartgrænserne til 30 og 40 km/t i store dele af byen — Men er det virkelig er nødvendigt at opsætte så mange skilte?

40 km skilt

Farten skal ned på de københavnske veje, og det betyder ikke kun, at det (i hvert fald i teorien) bliver mere sikkert at færdes i trafikken. Det fører også til en ret markant forandring af bybilledet.

For mens det hidtil har været underforstået, at man indenfor bygrænsen måtte køre 50 km/t, medmindre andet var oplyst, er billedet nu blevet en del mere mudret.

Og det har, som en læser konstaterer, ført til opsætningen af, hvad han betegner som “tusindvis” af nye skilte, der fastsætter den lokale fartgrænse til 40 km/t.

“Ved samtlige hjørner opsættes skiltene i begge retninger. Det ser sandelig ikke kønt ud. Kunne det ikke gøres bedre?” spørger læseren.

Han undrer sig blandt andet over, at man ikke i stedet opretter 40 km-zoner, som blot markeres med skilte i periferien af zonerne.

Og han spørger, hvorfor man ikke bare tager konsekvensen og omdanner hele kommunen til en 40 km/t-zone og så nøjes med at skilte dér, hvor fartgrænsen er en anden.

50 km/t stadig generel grænse

Svaret er det simple, at selvom København nu har fået lov til at sætte sine egne fartgrænser, så er den generelle hastighed i byer stadig sat til 50 km/t i den nationale lovgivning. 

Derfor kommer man ikke uden om at skulle sætte skilte op i en vis udstrækning, hvis man vil have en lavere — eller højere — fartgrænse. Heller ikke selvom fartgrænsen gælder i et meget stort område.

Kommunen benytter sig dog af to forskellige måder at skilte på, når den indfører de nye fartgrænser på de Københavnske veje. Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i et skriftligt svar.

Langs de større veje skal der ifølge lovgivningen skiltes med såkaldte lokale hastighedsbegrænsninger ved alle ‘betydende sideveje’, som det hedder.

Og dét betyder, at man — ligesom vores læser — kan få fornemmelsen af en regulær skilteskov, når man bevæger sig langs en strækning med mange større sideveje og kryds.

Det kan virke som skilte-spild, men som den nationale lovgivning er lige nu, er der desværre ingen vej udenom, hvis man ønsker en fartgrænse under 50 km/t i byen.

Et skilt pr. 160 meter

Fra forvaltningens side understreger man dog, at der ikke er opsat ‘tusindvis’, men reelt omkring 250 skilte langs de cirka 45 større vejstrækninger, hvor man indtil videre har sænket fartgrænsen.

Vejstrækningerne har en samlet længde på cirka 40 kilometer, og det betyder, at der i gennemsnit er stillet et nyt 40 km-skilt op for hver 160 meter. 

Når det gælder de mindre veje, kan kommunen til gengæld spare en del på skiltebudgettet. Her er det nemlig muligt — som vores læser foreslår — at oprette deciderede hastighedszoner, hvor der kun skal skiltes med fartgrænsen i udkanten af området.

Der er allerede oprettet 40 km-zoner i Vanløse og Valby, samt to 30 km-zoner på henholdsvis Østerbro og Islands Brygge. Endnu to 30 km-zoner er lige på trapperne på henholdsvis Østerbro mellem Østerbrogade og Strandboulevarden samt i hele Middelalderbyen.

Skilteskoven langs de større veje kommer dog til at vokse yderligere i det nye år.

Teknik- og Miljøforvaltningen oplyser, at man i 2025 planlægger at sænke hastigheden til 40 km/t på yderligere 35 større veje i kommunen. Det gælder blandt andet Jagtvej, Kongens Nytorv og en række større veje i Frederiksstaden, på Østerbro og langs Søerne.

Snart må kommunen selv bestemme

Rådhuset har dog også måttet opgive at sænke hastigheden på visse strækninger, fordi Københavns Politi ikke har villet give samtykke. Kommunen har anket flere af afgørelserne til Transportministeriet, som dog har bakket op om politiet. Derfor har man fra kommunens side opgivet at sænke hastigheden på nogle veje — i hvert fald indtil videre.

Som vi skrev for nylig, tyder meget nemlig på, at lovgivningen snart vil blive lavet om, så politiet ikke længere skal give samtykke, hvis en kommune selv ønsker at fastsætte fartgrænserne.

Du kan følge udrulningen af de nye fartgrænser og tjekke, hvor hurtigt man må køre i dit lokalområde, på den kommunale hjemmeside ‘København Ned i Fart’, som du kan finde her.

Har du også et spørgsmål eller et tip til en historie? Så send en mail til tip@magasinetkbh.dk

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Mathias Hagensen
Det er form for absurd tankegang at det eneste der tæller er antallet af biler, der passerer en vej. Hvad så med skolegader? Skal vi så også sætte hastigheden op der? Nå, nej, for de er undtaget og hvorfor? Det er af hensynet til fodgængere. Hvorfor skal der så ikke tages hensyn til fodgængere alle andre steder?
ssbf

Stræderne og Strøgets Beboerforening bemærker, at skilteskoven desuden omfatter skilte, som ophæver 30-zonen lige før gågader og genindfører 30 km/t grænsen med endu et skilt ved afslutning af gågaden.

På gågader med kørsel tilladt er der altid en maksimal anbefalet hastighed på 15 km/t samt nogle særlige vigepligts- og parkeringsregler, men hvad er den maksimalt tilladte (ikke anbefalede) hastighed på disse gågader, når 30-zonen er ophævet? Magasinet KBH må meget gerne skrive, om det så betyder, at det er tilladt at køre 50 på vores gågader...
gert
Skilteskoven kan endda risikere at blive endnu større, da alle moderne biler er udstyret med obligatorisk advarsel for overskridelse af hastighedsgrænser. Tanken er god, men det fungerer bare i praksis ret dårligt i byerne, da bilerne ikke kan læse alle skilte og ikke kan finde ud af hvornår f.eks. en 40 km/t grænse ophæves og bliver til byens default 50 km/t. Hvis ikke der sker en markant forbedring af bilernes teknologi meget snart, risikerer vi, at alle standard hastighedsgrænser også på et tidspunkt skal skiltes.
Dennis Nielsen

Eftersom den gennemsnitlige hastighed i København er under 40km/t, så er dette tiltag endnu et eksempel på spild af tid, penge og blot symbolpolitik.

ssbf
De nye og lavere hastighedsgrænser giver politiet mulighed for at udstede MEGET større bøder, når uansvarlige bilister - for eksempel i nattelivet - skal vise sig ved at køre stærkt i de smalle stræder og gågader i Middelalderbyen. 50 i en 30-zone bliver dyrt. Stræderne og Strøgets Beboerforening hilser de nye hastighedszoner velkommen.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling