pixel

Enghavebroen alligevel til J10?

Konservative forsøger at omgøre beslutning og flytte 'Enghavebroen' — uden held, men situationen i syd er fortsat mudret.

broer inderhavnen syd sydhavnen

G5 eller J10.

Dén kamp stod på i flere år, indtil de københavnske politikere i marts blev enige om at sætte to streger under den første mulighed.

Vi taler naturligvis om 'Enghavebroen' — den kommende bro over havnen syd for Bryggebroen som har været på tegnebrættet i mere end 10 år.

Efter flere års analyser og kamp mellem særligt to mulige placeringer, lagde man sig i marts politisk fast — men tidligere på ugen kom alternativet pludselig i politisk spil igen:

Konservative ville nærmere have undersøgt placeringen J10.

K tog protester til sig 

Da et politisk flertal i marts valgte, at Enghavebroen skal ligge ved placering G5, stemte både V og K imod.

Konservative skrev ved den lejlighed i en såkaldt protokolbemærkning:

"Det Konservative Folkeparti ønsker i stedet, at der arbejdes videre med en løsning, der tager hensyn til de støj og trafiksikkerhedsmæssige gener, der er blevet påpeget af lokale beboer."

Og i denne uge forsøgte man altså at få sat gang i en proces, der skulle lede til en flytning af broen til placeringen J10.

Protesterne mod G5-broen er kommet fra en relativt lille gruppe beboere på Enghave Brygge — med boliger omkring hvor broen er udset til at gå i land.

"Cykelbroskandalen" hedder et website skabt af gruppen — og et fremtrædende medlem har tidligere udtalt, at en cykelbro her ville skabe en "cykelmotorvej" gennem området. 

Cyklistforbundet foretrækker også placeringen J10, da man mener, at den skaber en bedre forbindelse på tværs af byen end G5. 

Samtidig har forbundet dog også sagt, at de lokale beboere ikke har noget at bekymre sig over med hensyn til trafiksikkerheden ved placeringen G5.

Og forbundets formand sagde i efteråret, at "man kan ikke andet end at få det indtryk, at der er meget NIMBY (Not In My Back Yard) inde over [gruppens] holdninger."

Men Konservative tog altså protesterne til sig og foreslog forleden i Teknik- og Miljøudvalget, at man nu arbejder videre med en anden placering af broen ved at sætte gang i en ny analyse.

Det er besluttet

Endnu en 'foranalyse' af en ny bro i syd — hvilket ville være den fjerde — ville koste 2,5 mio. kroner.

Teknik- og Miljøforvaltningen vurderede på forhånd, at der også kunne komme udfordringer med at skabe plads nok til en landing af J10-broen, fordi den ikke er forberedt i lokalplanen — præcis som det har været et problem ved G5.

Dette var en af de ting, en ny analyse skulle se på. Men Konservative havde ikke politisk held med sin idé om at sætte gang i den.

For faktisk var det kun Konservative selv, der stemte for forslaget. Selv Venstre — der altså også helst ser broen opført et andet sted — stemte ikke for, men undlod at stemme.

"Venstre ønsker ikke at bruge penge på at undersøge noget, der allerede er undersøgt," lød det fra V i mødereferatet.

Alle andre partier stemte imod, og Enhedslisten opsummerede holdningen i en bemærkning:

"Enhedslisten mener ikke, der er behov for at bruge penge på at undersøge en sydlig broforbindelse, når udvalget tidligere har besluttet, at der skal arbejdes videre med den nordlige linjeføring."

Dermed skulle det være slået fast, at når der skal laves en ny forbindelse i det sydlige havneløb, så bliver det ved placering G5 — fra Islands Brygge til den lille ø Lyngholm på Enghave Brygge.

Men hvornår kommer den? Og kan det alligevel ende anderledes? 

Joker på bordet?

Tidligere bud på byggestart i 2027 blev gjort til skamme, da man — også i marts — politisk valgte at prioritere en ny bro til Refshaleøen.

Broer koster mange penge, og et smalt politisk flertal bestående af S, V, K og SF besluttede, at det var vigtigere at sikre infrastruktur til de kommende bydele på Refshaleøen og Lynetteholm, end det var at skabe en ny forbindelse i syd.

Så hvornår finansiering af 'Enghavebroen' kommer på programmet igen er indtil videre uvist. Radikale Venstre har markeret sig som broens største fortaler, og da et flertal her i juni endeligt lagde sig fast på en broforbindelse til Refshaleøen, sagde partiet i en bemærkning — med henvisning til Enghavebroen:

"[...] Vi mener, at der er andre områder langs havnesnittet, der er vigtigere at prioritere først, da presset på broerne er større ved de eksisterende byområder."

Tidligere på året er en joker dog blevet lagt i puljen.

Enghavebroen skal skabe en ny forbindelse på tværs af vandet til bl.a. folkeskole, metrostation og Amager Fælled — men den har også en anden funktion: Den skal aflaste Bryggebroen som er markant overbelastet.

Og i februar pegede en frisk analyse på, at problemerne bedst løses med en ny bro umiddelbart ved siden af Bryggebroen selv.

En bro her vil dog ikke skabe en ny forbindelse for beboerne længere mod syd, og kan der findes finansiering til det, kan man også ende med en både-og løsning, hvor der både kommer en bro ved G5 og en søster-bro til Bryggebroen.

Astrid Aller fra SF sagde f.eks. til Magasinet KBH i marts, da man stemte for at prioritere broen til Refshaleøen:

»Det giver rigtig god mening at se på muligheden for at aflaste Bryggebroen, for det behov er jo ikke gået væk. Og det kan også være relevant at se på Enghavebroen på et senere tidspunkt.«

Magasinet KBH følger naturligvis sagen.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

vestlev
Separate gangbroer er en spændende tanke med spændende arkitektoniske muligheder. Gående har brug for flere krydsningspunkter end cyklister og kan færdes på trapper og elevatorer, hvilket giver andre muligheder.
finn.breddam

Om G5/J10:

Jeg har for flere år siden talt for J10, især ud fra den betragtning, at cykelbroer skal ses som del af et større netværk. Hvordan ser løsningen ud fra Frederiksberg? Fra Sundbyøster Plads?

Men pointen var også, at man kunne undgå en forkludring af processen som den vi har set med G5, hvis man insisterede på, at byggeplanerne omkring Enghave Brygge Metrostation skulle integreres med cykelbro og cykelstinetværk. Det kunne jo faktisk blive en berigelse af boligområdet: helt direkte adgang til Fælleden!

Nu ser det så ud til, at historien kan gentage sig, hvis det konservative forslag om endnu en analyse får medvind. Hvis J10 skal realiseres, må man starte med at overveje sammenhængen med byggeprojektet og evt. bremse det.

Cykelinfrastruktur SKAL indtænkes i byudvikling samtidig med bilveje og kollektiv trafik. Hvorfor er det ikke indlysende?
finn.breddam

Om Bryggebroen :

"Og i februar pegede en frisk analyse på, at problemerne bedst løses med en ny bro umiddelbart ved siden af Bryggebroen selv."

Nå? Gjorde den det? Nej.

Fra artiklen: Linq (hvem er det ?) fik til opgave at "kortlægge mulighederne for skabe bedre og tryggere forhold i Bryggebroens ‘landingsområde’ på Islands Brygge". Men så foreslog de så også lige i forbifarten at bygge en ny bro! Havde nogen bedt dem om det? Var det en samlet analyse af muligheder, inkl. G5/J10 osv.? Bør beslutninger om infrastruktur starte på den måde? Nej.

1) Den hurtigste og billigste løsning er at udvide Bryggebroen med to spor til fodgængere, og så friholde de to nuværende spor til adskilte cykelstier (på hver side af midterbarrieren). Det giver også færrest problemer ved landingerne (som jo altid er det egentlige problem med de her broer).

2) Hvis man vil bygge en 'søsterbro' til CYKLER, skal den da ikke bidrage til overbelastning af Cykelslangen - når nu der er et indlysende behov for trafik mod syd (et boligområde, en metrostation, en direkte forbindelse til Vasbygade og senere også Jernbanebyen).
Elias_joergensen

Meget enig i pkt. 1) det giver kun mening at lade den nuværende Bryggebro være til cykler, med naturlig adskillelse af midterbarrieren.

Fodgænger-flowet er hovedsageligt fra nord og kun begrænset fra. En alternativ løsning til fodgængere nord for Bryggebroen vil skabe en større opdeling og dermed løse en stor del af flow problemerne i området. De få der kommer gående fra syd kan tænkes ind i en krydsningsmulighed der ikke er glidende, men hårdt defineret.

Dertil vil jeg gerne slå et slag for at gøre det forbudt at cykle langs vandet ved bryggen, så cyklister ikke bryder flowet før de rammer Islands Brygge (vej). For det første fordi cyklister langs bryggen kan være heftigt irriterende :) og for det andet for at gøre flowet effektivt.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling