pixel

Nyt byggeri på vej i hyperaktive Sydhavn

Der er industrielle toner i nyt byggeri, der snart vil vokse frem i et af byens i forvejen mest aktive udviklings­områder.

Dansk Metals ensomme, kobberklædte kontorbygning var i mange år det eneste eksempel på nybyggeri langs den øde græsplæne ved navn 'Molestien'.

Men som resten af Sydhavn var det et spørgsmål om tid, før den store, trekantede grund mellem Sjællandsbroen og Fiskerihavnen fik selskab af en stribe nybyggerier — udtænkt i en masterplan, der udnytter placeringen nær den kommende metrostation ved Sluseholmen.

Én af Dansk Metals nye naboer bliver 123 almene boliger opført af boligorganisation Bo-Vita, der er på vej mod den endelige, politiske godkendelse, før endnu flere kraner kan køre til et område, der emmer af byggeaktivitet.

Industri-råt

Det kommende hus er tegnet af arkitekterne hos Vandkunsten, der har udstyret facaden med mørke aluminiumsplader med reference til områdets tidligere industrikarakter.

Dén hilsen går igen i husets karakteristiske shedtage, som man normalt ser på fabriksbyggeri, og som giver en lidt anderledes tagprofil end gængst og mere firkantet byggeri.

Det seksetagers byggeri skal huse plejeboliger og bliver indrettet med 123 separate boliger og fællesarealer på de øvre etager. I stuen skal der efter planen blive plads til både en café, en tandlæge og en frisør.

Fra caféen og fælleslokalerne kan man træde ud i haven, hvor en god blanding af urter, blomster, pergola og et udekøkken skaber lidt grøn variation.

Mens det meste af huset bliver mørkt, bliver den høje stueetage åben med store vinduespartier. Tynde betonsøjler og klatreplanter skal gøre sit for at skabe en kontrast til det lidt rå udtryk.

Der er lagt op til generationsmøder, når hele Molestien-kvarteret om nogle år står klar i dette sydøstlige hjørne af Sydhavn. Plejeboligerne bliver nemlig nabo til både familie- og ungdomsboliger, et andet plejehjem og en daginstitution.

De kommende beboere i alle aldre får relativt kort afstand til grønne områder som Sydhavnstippen og Amager Fælled.

Desuden opføres byggeriet ganske tæt på en planlagt bro over Sydhavnsgade, der engang skal forbinde 'det gamle Sydhavn' omkring Mozarts Plads med de nye kanalbyer ud til havnens vand. I dag ligger den stærkt befærde indfaldsvej som en barriere mellem de to dele af Sydhavn.

Hele nabolaget bygges til

Det kommende byggeri er bestemt ikke det eneste i Sydhavn, hvor investorer lige nu nærmest flokkes for at opføre nyt — ikke mindst ansporet af metroens M4 Sydhavn, der ankommer i 2024.

På Stejlepladsen umiddelbart mod syd vil en omstridt, ny bydel med 900 boliger vokse frem på et i dag vildtgroet, grønt område.

Og på den store nabogrund mod sydvest, der i dag er domineret af industri, ønsker grundejerne også at være med i festen med planer om yderligere boliger op ad Sydhavnstippen.

Nord for Molestien — i Sydhavnsgades Kvarter — er et gammelt industrikvarter allerede i fuld gang med at blive til et boligkvarter, der vil komme til at knytte det gamle og nye Sydhavn tættere sammen end i dag.

Og lige ovre på den anden side af Sydhavnsgade vil metro-stationen 'Sluseholmen' og resten af M4-linjen altså åbne i 2024.

Her arbejdes der for tiden også på den sidste del af kanalbyen Sluseholmen, som kommer til at bestå af et langt bånd af erhvervsbyggerier tættest på trafikken — og med lavere boliger omme bagved mod vandet.

Metrostationen får plads ud mod vandet ved Fordgraven, hvor et lille parkområde og en træbrygge skal gøre plads til udendørs ophold i det engang mennesketomme og industrielle område i Sydhavn.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Peter Voigt
Tak for endnu et meget oplysende indlæg om københavns byudvikling så vi alle kan følge med

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling