pixel

Socialdemo­krater ønsker billige boliger på Nørrebros "glemte" grund

En tilvokset industrigrund på Ydre Nørrebro skal blive til nyt bykvarter, hvis det står til socialdemokraterne på Københavns Rådhus.

Rovsingsgade, baneterræn, luftfoto, Lersøparken

Ørestad, Nordhavn, Sydhavn, Carlsberg Byen, Postbyen, Jernbanebyen og snart Lynetteholmen. Listen over nye og kommende københavnske bykvarterer er lang.

Når man ligefrem opfylder en ny ø i Øresund for at huse 35.000 nye beboere, kunne man godt få tanken, at den allersidste kvadratcentimeter til nybyggeri snart er inkasseret i Københavns Kommune.

Men der findes stadig tomme grunde i byen — endda forholdsvis centrale — som stadig bare ligger der og ikke gør megen væsen af sig.

En af disse er den store trekantede DSB-ejede industrigrund mellem Rovsingsgade, Tagensvej og baneterrænet på Ydre Nørrebro.

Her lå der engang en godsbanegård og rangerterræn, men i dag er det bilforhandlere, småerhverv, lagerbygninger og en masse tilgroet buskads langs S-togsskinnerne, der dominerer landskabet.

Står det til overborgmester Lars Weiss og overborgmesterkandidat Sophie Hæstorp Andersen — begge Socialdemokratiet — er denne plet jord oplagt til et friskt skud byudvikling.

Og med masser af plads, stationsnærhed til to S-togsstationer og en metro samt nærhed til både byen og grønt, er det næsten overraskende, at en lokalpolitiker eller bygherre ikke før har kastet sig over grunden.

Op til 1.500 nye boliger

Langs Rovsingsgade skal der — hvis det står til Socialdemokratiet i København — opføres en ny bydel med mellem 1.200 og 1.500 nye boliger, og med plads til erhverv her lige i krydsfeltet mellem Nørrebro, Østerbro og Bispebjerg.

Mulighederne er mange, men de konkrete detaljer er ikke på plads — heller ikke om hele grunden eller blot en del af den skal udnyttes.

Centralt for visionen er dog, at billige boliger i København er en mangelvare, og at det nye kvarter skal være med til at rette op på ubalancen.

De to socialdemokrater har i pressen og på de sociale medier luftet tankerne om, at det nye kvarter foruden almene boliger kan få plads til blandede boligformer, plejehjem, daginstitutioner, idrætsaktiviteter og hvad man ellers måtte forvente i et nyt kvarter.

Af andre fysiske potentialer nævnes muligheden for en ny bro over baneterrænet, der kan forbinde Ydre Nørrebro med Lersø Parkens grønne arealer og Bispebjerg Hospital samt en naturlig forlængelse af Superkilen, der lige nu stopper ganske brat ved Tagensvej med udsigt til en stor bilforhandler på den anden side.

Stor forandring langs S-banen

Det er ikke første gang, den store grund har været nævnt som potentiel byggeplads.

Den senere tid har organisationer og lokale kræfter fra Indre Nørrebro nævnt grunden som oplagt placering af et planlagt, nyt diabetestcenter og folkeskole, der for tiden har sat lokale sind i kog omkring De Gamles By i den modsatte ende af Nørrebro.

I forvejen har hele området langs S-banen mod Hellerup gennemgået pletvise fornyelser de senere år.

Øst for Lersø Park Allé — der hvor postnummeret skifter til Østerbro — er tre nye boligtårne netop opført og en ny svømmehal muligvis på vej.

På den anden side af Tagensvej har Mimersparken i nogle år tiltrukket udendørsliv og idrætsaktiviteter med yderligere planer i skuffen om en ny gangtunnel under skinnerne mod Lygten.

Ved siden af står de almene boliger i Mjølnerparken foran en stor ombygning, der vil integrere kvarteret bedre fysisk med resten af byen.

Langs Lygten har det i flere omgange været diskuteret, om der kunne klemmes lidt ekstra bolig og erhverv sammen mellem Bispebjerg Kollegie og Nørrebro Centeret.

Og mest markant har området omkring Nørrebro Station netop fået ny metro, ny bydelsplads og det 96 meter høje boligtårn Nordbro.

Tilbage på Rovsingsgade har det potentielle socialdemokratiske ønske-kvarter ligeledes gennemgået forandringer. På hjørnet af Vingelodden opførte Dansk Islamisk Råd moskéen Hamad Bin Khalifa i 2014 — og lige ved siden af er ombygningen af en gammel lagerhal i fuld gang.

Og lige bag de to bygninger har mange os formentlig stået og sagt "aaaahhh" med en vatpind i halsen. Her kører Region Hovedstaden nemlig stadig deres midlertidige corona-testcenter på den forholdsvis tomme grund i det tætte brokvarter.

Opbakning fra Enhedslisten

Forslaget fra den socialdemokratiske overborgmesterkandidat lander midt i kommunalvalgkampen og umiddelbart efter regeringens planer om at afsætte 10 milliarder kroner til en ny boligfond til opførelsen af 22.000 nye almene boliger i de store danske byer frem mod 2035.

Her blev Nørrebro, Bispebjerg og Nordhavn, samt — lidt mere overraskende — Christiania, nævnt som oplagte steder i København, hvor nye almene boliger og ungdomsboliger kunne opføres.

Opføres den nye bydel langs Rovsingsgade er både Lars Weiss og Sophie Hæstorp Andersen indstillet på, at det samtidig kan betyde farvel til de bilforhandlere og arbejdspladser, der lige nu dominerer dele af området, men som givetvis kan erstattes med nye jobs.

I Enhedslisten er spidskandidat Line Barfoed tilhænger af idéen om et nyt kvarter på det gamle baneareal, men forholder sig afventende.

»Det er et sted, vi også selv har set på som mulighed for at bygge blandede boliger. Det kommer selvfølgelig an på, hvad det er for boliger, man vil opføre, og hvilke småerhverv der kan komme. Vi må se på de konkrete planer«, lyder det i en kommentar til Politiken.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling