Radikale vil give brogaderne til cyklisterne
Nyt forslag frigør cykelstien for ladcykler og Wolt-bude ved at sende de hurtigste to-hjulede ud på bilernes bane — men det er svært at lave cykelgader.
Du kender formentlig følelsen:
Myldretid på Nørrebrogade eller Amagerbrogade, og cykelstien føles som en overfyldt motorvej. Ladcykler, racercykler og knallerter i én uorganiseret kamp om pladsen.
Men hvordan ville det være, hvis du måtte bruge kørebanen? Altså den til bilerne?
Det er lige præcis dét Radikale Venstre ønsker med et nyt udspil op til kommunalvalget, der skal gøre op med trængslen og utrygheden på byens cykelstier.
De hurtige skal ud på vejen
Ifølge partiet bør blandt andet brogaderne — altså Amagerbrogade, Vesterbrogade, Nørrebrogade og Østerbrogade — omdannes til cykelgader i myldretiden, hvor bilister maksimalt må køre 30 km/t, mens cyklister skal have forrang på vejene for at modvirke trængslen på cykelstien.
Radikale forestiller sig en slags 'fast lane' på vejen — primært for de hurtige pendlere og el-cykler. På denne bane skal bilerne holde sig under 30 km/t og udvise særligt hensyn.
Resultatet? De langsommere cyklister og børnefamilierne kan få cykelstien for sig selv, mens de hurtige slipper for at zig-zagge.
Hidtil har cykelgader i København ellers været forbeholdt mindre sidegader — og ikke de mere tunge trafikårer.
Radikales udspil er altså ambitiøst og ville være en lille revolution i hovedstadens måde at tænke cykeltrafik på.
Men det støder også direkte ind i en forhindring: Juridisk tvetydighed.
Cyklisten som gæst på egen gade
Problemet er, at den danske færdselslov i dag har en noget lunken holdning til, hvad en cykelgade egentlig er.
Vejdirektoratet har for nylig slået fast, at biler fortsat må overhale cykler på cykelgader.
Og selvom to cyklister vælger at køre ved siden af hinanden — hvilket kan virke som en symbolsk overtagelse af vejen — skal de stadig vige pladsen og holde ind til højre, hvis en bil vil forbi.
I praksis betyder det, at Vejdirektoratets bedste vejledning til en cyklist på en cykelgade fortsat er at 'passe rigtig godt på bilerne'.
En cykelgade er ikke helt så meget til cykler, som navnet ellers siger. Og det passer faktisk ikke ret godt, når Københavns Kommune siger, at cyklisterne har førsteprioritet på cykelgade.
Uden lovmæssige ændringer af cykelgaden, der reelt sikrer cyklisternes forrang, er der en fare for, at den forventede adfærdsændring hos bilisterne udebliver.
Og uoverensstemmelsen mellem de politiske intentioner og juridiske gråzoner har allerede kostet kommunen dyrt.
Det tidligere forsøg på at omdanne Nordre Frihavnsgade til cykelgade endte som en dyr fiasko.
Selvom gaden blev indsnævret for at sænke farten, fastholdt bilerne deres ret til at overhale, hvilket i sidste ende skabte mere utryghed og mindre plads for cyklisterne. Og projektet blev opgivet igen tidligere på året.
Vigtigt med tydelig markering
De Radikale siger i deres udspil, at de vil arbejde for at få lavet de nødvendige lovændringer — hvilket dog vil kræve et flertal på Christiansborg og ikke på rådhuset.
Men de skriver også, at det skal markeres på selve kørebanen, at cykler nu har adgang.
Og det kan måske vise sig som et vigtigere skridt end lovændringer.
For som vi tidligere har skrevet om, så har de mange hollandske cykelgader succes, fordi de er røde.
I Holland har cykelgaderne en rød belægning og er ledsaget af skilte med det klare budskab: 'Bilen er gæst'.
Med de visuelle tiltag har man skabt en kultur, hvor bilister mere naturligt respekterer cyklisterne og holder sig bagved eller helt væk — også selvom der heller ikke er et formelt overhalingsforbud i Holland.
Flere forslag i skuffen
De Radikales udspil rækker videre end cykelgaderne i myldretiden og indeholder flere tiltag for at øge trygheden og effektiviteten i cykeltrafikken.
Trafiklys på flere veje skal indstilles til grønne bølger for cyklister. Det skal mindske ventetid og trængsel og gøre pendlerturen på to hjul mere flydende.
Liste B vil også bygge flere nye cykelbroer over havnen for bedre at binde byen sammen — eksempelvis mellem Enghave Brygge og Islands Brygge.
Der skal laves flere grønne cykelruter gennem byen, og så skal lastbiler forbydes at svinge til højre i myldretiden tæt på skoler og i kryds med mange bløde trafikanter.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
