pixel

Skal Vor Frue Kirke have en gravid 'Vor Frue'?

Skulptøren Suste Bonnén forsøger sig igen med en gravid statue foran en kendt københavnsk kirke.

vor frue plads, skulptur, kunst

Forrige år lykkedes det ikke kunsteren Suste Bonnén at opstille en statue af en gravid, nøgen kvinde foran Marmorkirken.

Statuen skulle hylde livets oprindelse, moderskabet og give et modspil til de mange mandlinge og overvejende påklædte statuer, som København i forvejen har rigeligt af.

Nu prøver hun igen med en gravid statue vol 2.0. Denne gang uden ben, foran Vor Frue Kirke og med en lav sokkel hugget ud i rød sandsten, der skal invitere til, at forbipasserende både kan sidde og røre ved statuen.

Og netop benløsheden ser ud til at være et tilbagevendende kritikpunkt for den nye statue, der ganske enkelt bærer navnet 'Vor Frue'.

I hvert fald har både Rådet for Visuel Kunst og Indre By Lokaludvalg i deres høringssvar til projektet hæftet sig ved, at både de manglende ben og skulpturens dimensioner ikke respekterer stedets øvrige proportioner.

Selv noterer kunstneren, at benene bevidst er fravalgt for at fremhæve den gravide mave — og fordi hun personligt finder menneskets ben "for den mest uinteressante del af en skulptur".

Lokaludvalget mener derudover, at navnet på værket virker "fortænkt" i forhold til placeringen ved Vor Frue Kirke og hæfter sig også ved at forslaget om at opstille skulpturen kommer fra kunstneren selv.

"Det er som om, at forslagsstilleren ikke kan bestemme sig for, om skulpturen skal hylde Moderskabet, eller om skulpturen skal være en religiøs hyldest af Jomfru Maria", skriver Bent Lohman i sit høringssvar på vegne af lokaludvalget.

For få kvindelige statuer

Lokaludvalget medgiver dog, at der generelt mangler skulpturer af "hæderværdige kvinder" og foreslår i stedet en række af buster af kvinder, der har gjort sig bemærket inden for videnskab på Vor Frue Plads.

En sådan række kunne fortsættes rundt om universitetskarréen, som i dag netop er domineret af skulpturer af berømte danske videnskabsmænd — foruden en enkel skulptur af Inge Lehmann, den danske seismolog, der gjorde store opdagelser om Jordens indres opbygning i starten af det tyvende århundrede.

I forbindelse med Suste Bonnéns forslag ved Marmorkirken forrige år, slog kunsteren dog selv fast, at pointen med kunstværket netop ikke var at hylde en specifik kvinde for sine bedrifter, men i stedet at være "en hyldest til dét, der sker af sig selv".

Også Rådet for Visuel Kunst medgiver, at der mangler flere skulpturer i det offentlige af kvinder, men mener derudover ikke værket kommer til sin ret "i det valgte skulpturelle udtryk".

"Endelig finder Rådet, at det er problematisk med skulpturens manglende ben, og at skulpturens dimensioner er for voldsomme til den påtænkte placering", noterer de i deres svar til Københavns Kommune.

Smukt eller stereotypt?

På Indre By Lokaludvalgs Facebook-side var opbakningen i december omtrent 50-50.

"(En) gravid kvinde er for mig det smukkeste tegn på, vi vil verden", lyder en begejstret kommentar. 

"Jeg ville finde det stereotypt uinspirerende, at se på en højgravid kvinde", lyder en mindre begejstret kommentar — som i parantes bemærket er skrevet af en kvinde.

Andre forholder sig ikke så meget til motivet, men går direkte til æstetikken. 

"Hvis den bliver lavet i kobber, så den bliver grøn naturligt [er det fint]. Det er ikke kønt med kunstig irring, som på skulpturen foran kirken. Og så er det lidt uhyggeligt, at hun er skåret over", lyder kommentaren.

Generelt er der få emner, der deler vande og koger sind som kunst i det offentlige rum. Som man så for et par år siden så med kunstværket 'Portal til Amager', kan forslag til ny kunst i byrummet vække mange følelser — som følge af kunstværkets udséende eller placering, eller kombinationen af de to.

Men skulle der sidde en rindalist eller to og læse denne artikel, kan vi i dette tilfælde berolige med, at 'Vor Frue'-skulpturen — hvis den opstilles — vil være finansieret af kunstnerens egne midler.

Skulpturen skal være en gave til byen fra 74-årige Suste Bonnén, der foruden at være billedhugger også er uddannet cand.mag. og er en anerkendt portrætfotograf.

Selvom navnet måske ikke ringer en klokke hos alle københavnere, kender mange helt sikkert hendes mest berømte bidrag til byen, nemlig den undersøiske statue Agnete og Havmanden, som lyser op fra bunden af Slotsholmskanalen tæt ved Højbro Plads i Indre By. 

Skulpturgruppen er udført i bronze og blev ligeledes foræret af Suste Bonnén til Københavns Kommune i 1992.

Er det en god idé at opstille 'Vor Frue' ved Vor Frue Kirke? Giv en tommelfinger op eller ned til venstre.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Christian Wagner
Flere kvindelige statuer tak!

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling