pixel

Gade på Nørrebro bliver lukket for fossilbiler

Stefansgade bliver grøn trafikvej med 'adgang forbudt' for benzin- og dieseldrevne biler — børn og cafégæster får mere ro.

stefansgade gron trafikvej

Stefansgade på Nørrebro bliver grøn trafikvej, og bliver som den første gade i København lukket for benzin- og dieseldreven trafik. Det er blevet besluttet af et flertal af politikere på tværs af partifarver i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg. 

Helt konkret betyder det, at fra senest april 2024 må benzin- og dieseldrevne køretøjer ikke køre ind og ud af den 750 meter lange gade — for eksempel for at skyde genvej til Bispeengbuen i stedet for at sidde i kø på Jagtvej i myldretiden.

I stedet er tanken med den grønne trafikvej, at der skal være bedre plads til de mange bløde trafikanter, der dagligt kører op og ned ad Stefansgade. Færre biler skal også skabe roligere forhold for legende børn, der krydser vejen for at komme over på legepladsen i Nørrebroparken — og gadens mange café- og restaurantgæster kan se frem til mere ro. 

Grønne køretøjer er dog stadig velkomne til at køre ind og ud af Stefansgade ligesom beboer- og varekørsel stadig tænkes at få adgang — blot via en af områdets sidegader — blandt andet Borups Allé, Lundtoftegade og Jagtvej.

Idéen er et blandt mange eksempler på, hvordan politikerne på Københavns Rådhus p.t. forsøger at reducere biltrafikken i byen ved at skabe mere plads til cykler, fodgængere og byliv.

Men oprindeligt var det slet ikke Stefansgade, men en anden populær sidegade lidt længere nede ad Nørrebrogade, der var udset som kommende, grøn trafikvej. 

Skulle have været Stengade

I forhandlingerne om Københavns Kommunes budget for 2022 blev der indgået en aftale om i en forsøgsperiode at anlægge en grøn trafikvej på Stengade — en  løsning der skulle begrænse mængden af fossil biltrafik.

I farten havde man dog overset en detalje — i dette tilfælde i Trafikplanen for Indre Nørrebro hvor det tilbage i 2016 blev besluttet helt at lukke for gennemkørende trafik mellem Nørrebrogade og Blågårdsgadekvarteret, hvor kun linje 1A kan køre ind på Stengade via en bussluse.

En grøn trafikvej ville derfor stride imod den lokale trafikplan og mødte modstand fra lokalområdet. Derfor anbefalede embedsmændene i teknik- og miljøforvaltningen, at den grønne trafikvej i stedet blev etableret på en sidegade én lille kilometer længere op ad Nørrebrogade — nemlig Stefansgade.

Ifølge forvaltningen er Stefansgade velegnet som trafikvej, da gaden i forvejen er reguleret med mange ensretninger. Samtidig ligger gaden parallelt med Jagtvej og fungerer i dag som genvej for de bilister, der vil undgå trængslen i myldretiden. Og den type "genvejs-trafik" vil man kunne drosle kraftigt ned på med Stefansgade som grøn trafikvej.

Den inderste del af Nørrebrogade blev spærret for gennemkørende trafik tilbage i 2009. Og i starten af marts i år, bad det socialdemokratiske medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Marcus Vesterager, sin forvaltning om at undersøge muligheden for helt at lukke strækningen af. Sker dét, vil adgangen for biler til Stengade alligevel blive helt lukket af i den ene ende.

Stefansgade ligger derimod på den anden side af Jagtvej, og vil ikke blive påvirket af en total fredeliggørelse af det inderste af Nørrebrogade.

 

Konservative vil ikke have trafikøer

Udbredelsen af grønne trafikøer — kvarterer, der lukkes helt af for gennemkørende trafik med ensretninger, afspærringer eller adgangsforbud for fossilbiler — er set af flere aktører som svaret på Københavns trafiktrængsler og tiltagende bilejerskab. På Nørrebro findes der allerede en trafikø i Guldbergsgadekvarteret med god plads til de bløde trafikanter.

Og selvom indstillingen af Stefansgade som ny, grøn trafikvej blev stemt igennem med et overbevisende flertal, stemte ét parti imod.

De Konservative — som før har markeret deres modstand imod initiativer, der vil reducere mængden af biler i byen — ønskede et "alternativt forslag, der øger fremkommeligheden og mindsker trængslen". Det blev dog temt ned af de øvrige partier.

I forbindelse med afstemningen erklærede Konservative, at de er "imod trafiklabyrinter, der forøger trængslen og mindsker fremkommeligheden," og at de derfor ikke kan støtte forslag, der implementerer trafikøer.

Det er de, fordi tidligere høringer — som Konservative udtrykker det — "har medført, at der ikke er tilslutning til den planlagte trafiklabyrint, hvilket viser udfordringerne med trafikøer".

Forslaget om at gøre Stefansvej til grøn trafikvej skal nu endeligt godkendes af den samlede Borgerrepræsentation på Københavns Rådhus — noget som dog er en formalitet med det klare flertal i udvalget.

Projektet er planlagt til at blive rullet ud senest midt på foråret 2024. Herefter vil lokalpolitikerne vurdere, om forsøget skal gøres permanent — og om det måske skal udbredes til andre dele af byen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

larpetcar
Okay. Så skal der være flere biler på Nørrebrogade, jagtvej og Hillerødgade. Hvordan kan det blive mere grønt, at danne længere bilkøer? At være 30 minutter om at køre en strækning, som kunne køres på 5 minutter, er vel mere sort end grøn politik.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling