pixel

KP19: Valbys fremtid

Industri og erhverv rykker ud af Valby, og flere nye boligområder ser dagens lys. Særligt Valby Syd bliver forandret i de kommende år.

Bydelskort valby kommuneplan 2019

På den anden side af Valby Bakke ligger — ja, Valby. 1901 blev den lille landsby indlemmet i Københavns Kommune, og siden er landsbyen vokset sammen med storbyen. Alligevel føles det til tider, som om Valby stadig er sin egen by i byen. 

De fleste danskere kender Valby. Hvis ikke fra sangeren Peter Sommers ørehænger Valby Bakke, så fra Olsen-banden filmene. Hvem husker ikke Kjeld og Yvonnes gule hus og deres køkken, hvor Egon Olsen foldede sine skudsikre planer ud?

Scenerne indenfor blev godt nok skudt rundt om hjørnet i Nordisk Films studier. Danmarks første filmby fra 1906 ligger stadig i hjertet af Valby og er med tiden blevet sin egen lille landsby med gader, stræder og pladser.

Valbys lokale filmeventyr skal også sikres fremover. En gruppe ildsjæle arbejder på at forevige den folkekære forbryderbande i en bronzestatue — og det ser ud til, at fans af Olsen-banden inden for de næste par år kan smutte forbi Valby og tage en selfie med de tre hundehoveder.

Det er dog det sydlige Valby — Ny Ellebjerg Station, Folehaven og Kulbanekvarteret — der løber med opmærksomheden i Københavns Kommunes nye kommuneplan.

Ny Ellebjerg Station

Om fire år er Ny Ellebjerg Station forandret til uigenkendelighed — eller er godt på vej til at blive det. 

Stationen forbinder i dag de blå, lilla og gule S-togslinjer og regionaltoget til Ringsted —  og i 2024 kobler Sydhavnsmetroen sig på knudepunktet, der bliver endestationen for linje M4.   

Københavns Kommune og Metroselskabet satser på, at flere rejsende vil bruge stationen, når metroen åbner — og med tog på højbane, på jorden og i underjordiske tunneller skal krydsfeltet aflaste Københavns Hovedbanegård.

Men i dag er stationsområdet en rodebutik, og de 5.000 daglige passager har svært ved at finde den rigtige perron. Derfor investerer staten, Metroselskabet og DSB tilsammen 262 mio. kroner i et kæmpe-makeover af Ny Ellebjerg Station. Fælles omstigningsfaciliteter og bedre adgangsforhold skal gøre det nemt for passagerne at skifte mellem tog, busser og metro — og finde ly for regn og blæst.

Samtidig regner Banedanmark på, hvad det koster at føre Øresundstrafikken til Ny Ellebjerg Station. På finansloven for 2020 ligger allerede 175 mio. kroner og venter på at blive brugt til spor, perroner og elevatorer, så man i fremtiden vil kunne tage toget fra Valby direkte til Sverige.

Kulbanekvarteret

I det vestlige Valby ligger et bolig- og erhvervsområde med en 70 meter bred gruskile, hvorunder regionaltoget til og fra Ringsted buldrer afsted. Et indtil for nylig noget overset område, der havde undsluppet Københavns Kommunes byudviklingsmaskine.

Men i de kommende år bliver tidligere erhvervsområder omdannet til Kulbanekvarteret med boligbyggeri i op til syv etager og en 700 meter lang, grøn oplevelsesarena — Kulbaneparken — i kilen.

Gruskilen har ligget brak, siden Valby Gasværk sprang i luften i 1964 og jævnede bygningerne omkring sig med jorden. Rækker af modernistiske boligblokke blev bygget omkring den, men selve kilen blev holdt fri, så den senere kunne blive til en indfaldsvej til København. Men sådan gik det ikke, og nu er den i stedet udset til at blive områdets grønne samlingspunkt.

Parken får omkring 235 nye træer plantet i linjer, der bevæger sig ud fra ét imaginært centrum — som kraften fra en eksplosion, der starter i ét punkt og sender partikler ud i lige linjer. Mellem trærækkerne vil der dannes mindre, intime rum, hvor der bliver plads til boldspil, leg og solslikkeri.

Folehaven

Rammer man København i bil fra Holbækmotorvejen, går turen videre ind til centrum igennem Folehaven. Sammen med Gammel Køge Landevej isolerer motorvejen det almene boligområde, der socialt som fysisk er koblet af fra resten af Valby. 

Københavns Kommune og boligselskabet 3B vil give Folehaven en frisk start og en ny stærk fortælling. I 2018 blev Områdefornyelse Folehaven skudt i gang med 30 mio. kroner, og en udviklingsplan for kommunens og 3B's investeringer de næste 10-20 år er netop blevet vedtaget.

Både boliger, et plejecenter, folkeskolen og daginstitutioner vil blive fornyet. Også Folehavekvarterets centrale plads bliver genoplivet med en 6.000 kvadratmeter stor byhave, hvor skoleelever kan grave kartofler op, mens læseheste kan fordybe sig i bøgerne i skyggen af et træ. 

Samtidig vil Københavns Kommune skabe bedre forbindelser for fodgængere og cyklister til resten af Valby — særligt til Valby Idrætspark på den anden side af Gammel Køge Landevej. 

Allerede i dag er en ny og længe ventet cykelbro — Folehavebroen — blevet lagt. Hvor Holbækmotorvejen slutter, forbinder 137 meter stål nu Sønderkær og Vigerslevparken langs Harrestrup Å, så cyklister kan drøne over vejen i sikker afstand fra lastbilkorteger og hurtige biler.

Toftegårds Plads

Toftegårds Plads skal i fremtiden være et lokalt kulturmekka, hvor lokale beboere fra det gamle og det nye Valby skal møde hinanden over bøger, kaffe eller croquis.

I kanten af pladsen ligger allerede Valby Kulturhus og Kraftwerket, hvor unge bruger fritiden på projektmageri i husets værksteder. De to institutioner skal suppleres med et nyt bibliotek, og Københavns Kommune er ved at udarbejde en helhedsplan for pladsen. 

De første skitser viser fremtidens Toftegårds Plads formet som et bakket landskab af tegl med grønne bakker og dale, hvor biblioteket integreres i terrænet.

For tiden undersøger kommunen, hvordan der kan blive råd til alle drømmene. Den nuværende bevilling dækker nemlig kun biblioteksbygningen — og i en mindre version som fritstående bygning.

Men Valby Lokaludvalg ønsker, biblioteket bliver en del af bakkerne. Derfor har udvalget indstillet, at projektet bliver taget med til forhandlingerne, når Borgerrepræsentationen lidt senere på året skal spendere de millioner af kroner, der ikke blev brugt i 2019. 

Læs om din bydel 2020-24

Amager Vest · Amager Øst · Bispebjerg · Brønshøj-Husum · Christianshavn · Indre By · Kongens Enghave · Nørrebro · Valby · Vanløse · Vesterbro · Østerbro

 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

Presset på den kollektive trafik omkring Nørrebro og Brønshøj stiger. Mange ønsker sig metro. Christiansborg peger på letbane. Nu skal også en tredje mulighed undersøges.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling