pixel

Nyt kvarter ved lufthavns-metroen på vej

Endnu et stykke ny by er på vej til Østamager, hvor et nyt, blandet område vil vokse op lige ved metroen.

luftfoto, femøren, udvikling

Tager man jævnligt metroen til lufthavnen, har man formentlig bemærket, at togrude-udsigten er under løbende forvandling.

Især ved Femøren Station, lige ved kommunegrænsen til Tårnby, er flere nyere byggerier skudt op de senere år.

Lige ved stationen er fire nedslidte erhvervsbygninger blevet omdannet til ungdomsboliger og et hotel — og lidt derfra er PFA ved at opføre flere ungdomsboliger ved siden af PostNords hovedkontor.

Og efter alt at dømme er der meget mere på vej herude langs Amagers østkyst — nær både strand og lufthavn.

Gammelt erhverv på nye flasker

Københavns Kommune har netop sat gang i en høring om at skabe et nyt bolig- og erhverskvarter langs Jorisvej — lige nord for Femøren Station og kun 100 meter fra vandet omkring Kastrup Fort.

Arealet huser i dag blandet erhvervsbyggeri, som man på moderne dansk måske ville kalde et klondyke-område:

Mindre industribygninger i 1-2 etager fra forskellige perioder i det 20. århundrede ligger viklet omkring hinanden uden særlig sammenhæng i hverken plan eller arkitektur — og uden gennemgang gennem området.

Anno 2023 finder man her blandt andet autoværksteder, et par små friskoler og Jehovas Vidners 'Rigssal'.

Men står det til en privat udvikler, er der plads til meget mere end pladesmede, skolegang og forberedelse på dommedags komme herude.

Hele arealet — på størrelse med cirka tre gange Rådhuspladsen — skal ifølge planen udbygges med en blanding af nye byggerier og omdannelser af eksisterende, som man så det med ungdomsboligerne på grunden umiddelbart syd for.

Endnu er det småt med de konkrete detaljer på dette tidlige tidspunkt i processen. I projektetmaterialet kan man dog læse, hvilken højde og tæthed, som man umiddelbart ser for sig i det nye kvarter.

Byggeri vil være tilladt i op til 24 meters højde, hvilket typisk vil betyde op til 7-8 etager.

Hele området kan få en bebyggelsesprocent på makismalt 150 procent. Dét svarer til den næsttætteste af de fem områdetyper, som Københavns Kommune opererer med — og dermed er der åbent for tæt byskabelse, som man kender det fra det meste af København.

I materialet bemærker Københavns Kommune desuden, at der er mulighed for, at projektet kan udvides til at omfatte de grønne arealer mod nord omkring stibroen over metrosporet, der forbinder denne del af Amager med Øresundskysten.

I den kommende tid ønsker kommunen at undersøge og diskutere, hvordan der kan skabes et attraktivt og trygt byområde med en grøn struktur, der giver nye, offentlige mødesteder til hele området.

Derudover skal projektet åbne stiforbindelser, der ikke findes i dag, hvor området ligger som en aflukket 'ø' i byen. Fremover skal det være muligt både at bevæge sig øst-vest mod Femøren og Amager Strandpark og nord-syd langs metrolinjen.

Fuld fart på Tårnby

Det er ikke blot lige ved stationen, at der planlægges nye byområder på denne del af Amager. Også i Tårnby, på den anden side af kommunegrænsen, er der fuld fart på byggekranerne.

En lille gåtur derfra, ved Kastrup Havn, er nye kontorer og hoteller skudt op omkring den fredede Bryggergården som del af erhvervsområdet Scanport. Fuldt udbygget vil området rumme 90.000 m2 hele vejen fra havnen til Amager Strandvej.

Tættere på lufthavnen har investorgruppen Øens Invest købt sig en plet industrigrund, som de over de næste år planlægger skal huse et nyt erhvervskvarter kaldet Flyverbyen.

Endelig er der godt gang i Kastrup Lufthavn, der både har fået nye hoteller og står til at udvide såvel togstationen som hele lufthavnen de kommende år.

Til gengæld har der i mange år været stille omkring den måske største mulighed for nybyggeri i Tårnby — nemlig Øresundsparken syd for Kastrup Fort.

Den store plæne langs Amager Strandvej har ad flere omgange været udset til udvikling, blandt andet i 2008, hvor Bjarke Ingels Group vandt en udskrevet konkurrence om at opføre hele 1.000 boligere i området. Det blev dog aldrig til noget.

I 2021 fik plænen fornyet opmærksomhed som led i regeringens boligudspil 'Tættere På II — Byer med plads til alle' som ét blandt flere områder, hvor man frem mod 2035 ville opføre 22.000 flere almene boliger. Endnu er der dog ikke nye, konkrete planer for området.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Ulv

Dejligt, hvis der kommer lidt mere udvikling omkring Femøren Station.

Hvornår begynder byggeriet af ungdomsboliger ved PostNords kontor?

Og hvad er planerne for den store grund, der ligger brak, lige ved Kastrup Station?

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling